بی.ام.و
نشان شرکت خودروسازی
بی.ام.و از زمانی که این شرکت به تولید موتور هواپیما روی آورد برگزیده شد.
آرم بی.ام.و یک ملخ خوش فرم و در حال چرخش هواپیما است و رنگ آبی آن
یادآور آسمان است.
فولکس واگن
شرکت فولکس واگن در سالهای منتهی به جنگ دوم جهانی توسط فرانس ریمپیسه تاسیس شد.
لوگوی اصلی که ریمیسپه در رقابتی درون سازمانی طراحی کرد و به خاطر خلاقیت
در نظر گرفته شده در آن 50 مارک برنده شده بود، به عنوان لوگوی این شرکت
انتخاب شد.
لوگوی شرکت فولکس واگن در ابتدا با چرخ دندهای که نشان رسمی جبهه کارگری
آلمان بود احاطه شده بود اما پس از جنگ دوم جهانی این دنده از لوگو حذف شد.
مرسدس بنز
ستاره سه پر مرسدس بنز نشان از تسلط آن بر زمین، دریا و آسمان است.
سه شاخه مرسدس فاقد حلقه دور آن بود، اما پس از ادغام مرسدس و بنز در دهه 20 میلادی حلقه گلی به دور این نشان اضافه شد.
مزدا
نشان مزدا توسط رییوشیمارا که یک شرکت مشهور در زمینه تصویریسازی است
تکامل یافته حرف «V» در نظر گرفته شد. این نشان نمایانگر بالهای باز شده
میباشد که در فرهنگ ژاپن به معنای ابتکار، درک هدف و لطافت است.
برای بهتر باز شدن بلاگ توصیه میشود که از مرورگر fire fox استفاده شود
در صورت باز نشدن ادامه مطلب,روی ادامه ی مطلب کلبک راست کرده و بر روی open in new tabکلیک کنید تا به ادامه ی مطلب بروید
تفسیر آرم شرکتهای خودروساز
شاید
از همان زمانی که انسانها برای برقراری ارتباط به حک تصاویر بر روی
سنگها و دیواره غارها روی آوردند و برای معرفی هر جسمی نمادی در نظر
گرفتند، نخستین جرقههای نمادسازی نیز زده شده و بر این اساس بود که هر
جسمی و یا هر موجودی بر روی کره زمین برای خود نمادی تصویری و گفتاری یافت،
اما این شروع ارتباط زمینههای بعدی را برای ایجاد نمادهای تجاری که شاید
آن هنگام کسی به آن فکر نمیکرد فراهم آورد و اکنون نمادها بیش از برقراری
ارتباط فرهنگی و انسانی برای برقراری ارتباط تجاری مورد استفاده قرار
میگیرند و نمادهای امروز از وقایع و سرگذشتهایی حکایت دارد که بیش از این
بر ارتباطات تجاری حاکم بوده است.
نماد شرکتهای خودروسازی نیز زبان و تاریخچه خاص خود را دارد و این شرکتها
در مقاطع مختلف از عملکردشان برای تولید خودروهایشان نمادهایی را طراحی
کرده و مورد استفاده قرار میدادند. در بیشتر مواقع آرمهای طراحی شده یک
نشان و یک نماد از کشور سازنده است که خودروسازان آن را به عنوان لوگو برای
خود انتخاب میکنند.
در برخی موارد نیز لوگوی خودروسازها به صورت اتفاقی طراحی شده و مورد استفاده شرکتهای خودروساز قرار گرفته است.
این
در حالی است که طی سالهای اخیر برندهایی چون سیتروئن و لگزس نشانههایی
از طراحی حرفهای در دنیای لوگو برندها به منصه ظهور رساندهاند.
این دو شرکت اولین شرکتهایی بودند که از طراحی حرفهای برای لوگوی
شرکتهای خود استفاده کردند و تعاریفی خاص را برای آن در نظر گرفتند.
در برخی موارد نیز دیدگاههای مرتبط با اهمیت لوگو منجر به خلق نمونهای کامل از خودرو بر مبنای لوگوی آن شرکت سازنده میشود.
دو دهه 1950 و 1960 میلادی را میتوان سالهای اوج طراحی نمادهای گرافیکی برای شرکتهای خودروساز دانست.
خودروسازها
در این دو دهه برای مدلهای تازه خود نمادهایی جدید تعریف میکردند و
رقابتی جدی در این زمینه میان خودروسازها درگرفته بود؛ طی این دو دهه برخی
شرکتهای خودروساز نیز نشانهای قدیمی خود را تغییر و لوگوهای جدید را
جایگزین لوگوهای قدیمی کردند.
سایر کمپانیها نیز هر یک به فراخور سابقه و وضعیتی که در طول تاریخ صنعت داشتهاند آرم و یا نشانهای را طراحی میکردند.
اگرچه
برندهای خودرو در زمره مشهورترین و پرقدرتترین برندها بر روی کره خاکی
هستند؛ اما به ندرت کسی منشاء نشانهایی که برای این برندها برگزیده شده
است را میداند؛ طی این گزارش سعی ما بر آن است که مفاهیم برندهای خودروساز
بزرگ جهان و چگونگی طراحی آن را توضیح دهیم.
چگونگی تشکیل اولین لوگو در ایران
ایران خودرو
اولین نشانهای که در صنعت خودروسازی ایران مطرح شد آرم حک شده بر روی
پیکان بود. تصویری از یک ارابه باستانی و شمایلی از یک اسب در حال حرکت که
این آرم تا زمان توقف تولید پیکان همراه این خودرو بود.
پس از توقف تولید پیکان و آغاز تولید خودروی سمند مسوولان ایرانخودرو
طراحی آرم جدیدی برای سمند را در معرض فراخوان عمومی گذاشتند و در نهایت
طرح استاد مرتضی ممیز که یک کله اسبی زیبا بود، به عنوان زیباترین و بهترین
اثر برای قرار گرفتن بر بدنه خودروی سمند برگزیده شد.
طرحی که با نام خودرو کاملا همخوانی داشت.
سایپا
پیدا کردن نشان جدید برای سایپا نیز به سالهای دهه 60 بازمیگردد در آن
روزها که محصولات این خودروساز هنوز به تنوع امروزی دست نیافته بود یکی از
طراحان برجسته ایران با نام ابراهیم حقیقی آرم سایپا را طراحی کرد.
این آرم بهزعم طراحش، صفاتی چون بالندگی و توسعه را القا میکند که تبدیل به یکی از آشناترین نشانههای صنعتی ایران شده است.
طراحی لوگو برای خودروسازان بزرگ جهان
جاگوار
در میان خودروهای انگلیسی جاگوار لوگوی برجستهای دارد. آنچه از نام این
خودرو بر میآید جاگوار نام یک پلنگ درنده است که به دنبال شکار میگردد.
شورولت
نشان شورولت که شبیه علامت جمع است به یکی از سفرهای ویلیام دورانت موسس این شرکت به پاریس بازمیگردد.
دورانت در این سفر مجذوب طرح یکی از کاغذهای دیواری میشود و چند سال بعد
در سال 1913 وی مبنای طراحی لوگوی برخی از خودروهای تولیدی خود که نامشان
را از لوئیس شورولت راننده مسابقات سرعت به عاریت گرفته بود قرار داد.
سیتروئن
علامت رو به بالای سیتروئن این
تصور را در بیننده به وجود میآورد که آرم سیتروئن به معنای حرکت رو به
اعتلا و نزدیک شدن به مهندسی پیشرفته است؛ اما چنین نیست. آندره سیتروئن
کار در صنعت موتور را با تولید چرخ دنده آغاز کرد و علامت نظامی دوتایی در
واقع سمبل دندههای چرخ دنده است.
سیزتا
لوگوی سیزتا به طور آشکار گویای ملیت ایتالیایی کارخانه است. این لوگو طرحی
از یک سر گرگ به نشانه افسانه یتبر است. استفاده از رنگ زرد نیز به خاطر
نماد شهر مودنا در ایتالیا بوده است.
آئودی
چهار حلقه آئودی برخلاف برخی
شایعات هیچ ارتباطی به حلقههای المپیک ندارد، بلکه نمادی از ادغام چهار
شرکت خودروسازی آلمان در سال 1932 است. این چهار شرکت که د.کا.و، وندرو،
هورش و آئودی را در بر میگرفتند؛ به دلیل شرایط نامناسب بازار ناچار به
ادغام در یکدیگر شدند. بعد از جنگ این اتحادیه نام خود را از زبان لاتین که
در انگلیسی به معنای میشنوم است و از اسم موسس خود آگوسته آئودی گرفته
شده حفظ کرد و تنها حلقههای نشان آن باقی ماند.
فراری
آرم فراری در واقع اسب بلند شده بر روی دو پا است که نشان خلبان آس
ایتالیایی در جنگ اول جهانی است (ACE) در بین خلبانان به کسی اطلاق میشود
که حداقل 5 فروند از هواپیماهای دشمن را سرنگون کرده باشد)، فرانسیسکو
باراگایتی از خلبانان آس ایتالیا بود، که والدینش شرکت فراری را ترغیب
کردند تا نشان پسرشان را روی خودروهای مسابقهای خود قرار دهد.
آلفارومئو
آرم شرکت آلفارومئو نیز مانند پورشه نشان محلی است. علائم این شرکت نشان
رسمی شهر میلان و مربوط به جنگهای صلیبی میباشد که در آن انسانی در حال
خورده شدن است.
فورد
آرم بیضی و ساده شرکت فورد در سال 1903 توسط هارولدویلز که شغل اصلی آن چاپ
کارت ویزیت بود طراحی شد و در سال 1927 زمینه اولیه نشان شرکت به رنگ آبی
تغییر کرد.
فیات
در دهه 80 شرکت فیات نشان ابتدای خود را به نفع حروف کلمه فیات که به طور
نامنظم کنار هم قرار گرفته بودند را کنار گذاشت و آرم جدید فیات توسط طراح
ارشد این شرکت طراحی شد. مایومایول، طراح ارشد شرکت فیات نشان جدید فیات
را به صورت اتفاقی به هنگام آزمودن یکی از مدلهای این شرکت طراحی کرد. وی
به هنگام تست خودرو از برابر یکی از تابلوهای نئون تبلیغاتی فیات عبور کرد و
نور این نئون که در پی زمینه سیاهی آسمان معوج به نظر میرسد؛ توجه وی را
جلب کرد و به این طریق نشان چندساله فیات توسط وی طراحی شد.
مازاراتی
نشان مازاراتی نیز مانند آلفارومئو و پورشه سمبل یک شهر است. مازاراتی سمبل
شهر بولینا است و این خودرو برای اولین بار در آن شهر تولید شد؛ و به همین
منظور نشان این شهر برای این شرکت خودروسازی طراحی شد.
میتسوبیشی
آرم میتسوبیشی برگرفته از سه قطعه الماس لوزی شکل است که در یک نقطه تلاقی
پیدا کردهاند. میتسوبیشی با این آرم میخواهد به مشتریانش بفهماند که
خودروی زیر دستشان مثل یک الماس با ارزش است.
رو ور
روورها گروهی راهزن دریایی یا سرگردان در دریاها بودند. چیزی شبیه
وایکینگها و از همین رو کشتی وایکینگها همیشه و به اشکال گوناگون در نشان
روور وجود داشته است.
اشکودا
نشان اشکودا شبیه یک بوقلمون در حال پرواز است. حال آنکه بوقلمونها پرواز
نمیکنند، اما این نشان در واقع یک پیکان بالدار است که مفهوم کلی سرعت را
به مخاطب القا میکند.
سوبارو
سوبارو اولین کارخانه ژاپنی تولیدکننده خودرو است. این نشان اشاره به گروهی
ششتایی ستارگان خوشه پروین در صور فلکی است که در زبان ژاپنی به نام
موتسورا بوشی نیز خوانده میشود.
تویوتا
نشان کنونی تویوتا شبیه یک گاوچران با یک کلاه بزرگ است. در واقع سه بیضی
درون یکدیگر است که نشاندهنده قلب مشتری، قلب تولید و قلب پیشرفت فنی در
حال گسترش و فرصتهای بیکران است که دور دوبیضی دیگر قرار گرفته است.
ولوو
ولوو در زبان لاتین به معنای «من میگردم» است و دایره پیکاندار نشان
قراردادی فولاد است. دایره و پیکان همچنین یادآور سپر و نیزه مریخ است که
سمبل شیمیایی برای آهن نیز میباشد.
با امیروزسافت amiroozsoft هم سر گرم شوید و هم به راحتی فقط دانلود کنید
به قول معروف: تا مارو دارین سرگرمی و دانلود کم ندارین.
حتما نظر بدین تا در راستای پیشنهادات شما معایب خودمونو برطرف کنیم
با تشکر