ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
محمد جواد طبسی
ابوبصیر پرسید: آیا مسجد سهله خانهاش خواهد بود؟ حضرت فرمود: آری، این مسجد منزل حضرت ادریس است. خداوند هیچ پیامبری را برنینگیخت مگر آن که در این مسجد نماز گزارد.
از سامرا تا سهله
بسیاری دوست دارند بدانند امام در کجا زندگی میکند.
برای روشن شدن این پرسش باید محل سکونت امام زمان - علیه السلام - در چهار دوران به اختصار بررسی شود:
1. دوران پدر
بدون شک محل ولادت امام مهدی - علیه السلام - شهر سامرا است. او پس از ولادت تا هنگام شهادت امام حسن عسکری - علیه السلام - در سامرا و نزد پدرش میزیست. حکیمه خاتون، دختر امام جواد - علیه السلام - بارها امام عصر - عج الله فرجه الشریف - را در خانه امام عسکری - علیه السلام - مشاهده کرد. برخی از یاران امام مانند احمد بن اسحاق نیز وی را همان جا دیدهاند. امام در یکی از ملاقاتهایش با ابن اسحاق از جای برخاست؛ وارد حجره شد و در حالی که فرزندش را بر شانه قرار داده بود، بیرون آمد. (1)
روزی یعقوب بن منقوش پرسید: مولای من، چه کسی امام است؟ فرمود: پرده را کنار بزن... او چنان کرد امام عصر - عج الله فرجه الشریف - را دید. مهدی - علیه السلام - از پس پرده برون آمد و بر زانوی پدر نشست. (2)
امام عسگری، در دقایق پایانی عمر، به عقید خادم فرمود: وارد اتاق شو و کودکی که در حال سجده است، نزد من آور... (3). این روایات گواهی میدهد امام مهدی - عج الله فرجه الشریف - در حال حیات پدر در شهر سامرا و در خانه وی زندگی میکرد؛ اگر چه امام عسکری او را از نظرها پنهان میداشت.
2. غیبت صغرا
امام در دوران 74 ساله غیبت صغرا، احتمالا در عراق زندگی میکرد؛ زیرا چهار نایب خاصی که با وی رابطه مستقیم داشتند، در بغداد به سر میبردند. آنها نامههای مردم را به وی میرساندند و پاسخ دریافت میکردند. امام صادق - علیه السلام - میفرماید: برای حضرت قائم دو غیبت است: یکی کوتاه و دیگری طولانی. در غیبت اول، کسی جز خواص شیعیان وی، جایگاهش را نمیداند. (4) به احتمال قوی نایبان خاص آن حضرت، مصداق خواص به شمار میآمدند.
3. غیبت کبرا
درباره محل اقامت امام در دوران غیبت کبرا نمیتوان به طور دقیق به محلی
خاص اشاره کرد. امام صادق - علیه السلام - به ابوبصیر فرمود: نیکوترین منزل
مدینه است. (5) علامه مجلسی نیز میگوید: همین جمله دلالت میکند آن حضرت
غالبا در مدینه و اطراف آن به سر میبرد. (6)
امام باقر - علیه السلام - هم به کوه «ذی طوی» اشاره فرموده است؛ (7) اما
باید گفت هیچ کس به محل دقیق سکونت امام مهدی - علیه السلام - راه پیدا
نمیکند؛ زیرا امام عصر به ابراهیم بن مهزیار فرمود: پدرم از من پیمان
گرفته در سرزمینی پهناور و دوردست زندگی کنم تا از نیرنگهای گمراهان و
متمردان امت تازه به دوران رسیده و گمراه، نهان و مصون باشم. این پیمان مرا
بر فراز تپههای بلند و ریگزارها و سرزمینهای مورد اطمینان افکنده است.
(8)
برخی احتمال میدهند امام در یکی از جزایر دوردست که با کشور مغرب چندان
فاصله ندارد و به جزیره خضرا معروف است، به سر میبرد. گروهی نیز با منطبق
دانستن اوصاف این جزیره با مثلثبرمودا، آن مکان را محل سکونت امام زمان -
عجل الله فرجه الشریف - میدانند؛ زیرا به رغم تلاشهای فراوان تا کنون کسی
به کشف اسرار این مثلث توفیق نیافته است. بیتردید این نظر نادرست مینماید. (9)
به استناد برخی از روایات، امام عصر - عجل الله فرجه الشریف - در زمان غیبت
کبرا در همه جا حضور مییابد، و یوسف وار به طور ناشناس میان مردم رفت و
آمد میکند. هیچ کس وی را نمیشناسد تا وقتی خداوند به او اجازه دهد خود را
معرفی کند؛ چنانچه به یوسف صدیق اجازه داد خود را به برادرانش بشناساند.
(10)
بر اساس روایت امام صادق - علیه السلام - ، یکی از جاهایی که امام عصر - عج الله فرجه الشریف - حضور مییابد، صحرای عرفات در ایام حج است.
عبید بن زراره گفت: از امام صادق - علیه السلام - چنین شنیدم: زمانی فرا
رسد که مردم امام خود را نبینند. او در روزهای حج مردم را میبیند ولی مردم
او را نمیبینند. (11)
محمد بن عثمان، یکی از نواب اربعه، نیز در این باره میگوید: والله ان صاحب
هذا الامر یحضر الموسم کل سنة فیری الناس و یعرفهم و یرونه و لایعرفونه؛
به خدا سوگند، صاحب این امر همه ساله در مراسم حجحضور پیدا میکند. مردم
را میبیند و میشناسد؛ ولی مردم - با اینکه او را میبینند - نمیشناسند.
(12)
4. عصر ظهور
امام زمان، هنگام ظهور در مسجد سهله (13) اقامت خواهد کرد. دهها هزار
پیامبر در این مسجد نماز گزاردهاند و محل سکونت بزرگانی چون حضرت ابراهیم
و ادریس و خضر بوده است. (14) امام صادق - علیه السلام - به ابوبصیر
فرمود: ای ابامحمد، گویا حضرت قائم را در مسجد سهله میبینم که با زن و
فرزندانش در آن مستقر میگردد.
ابوبصیر پرسید: آیا مسجد سهله خانهاش خواهد بود؟
حضرت فرمود: آری، این مسجد منزل حضرت ادریس است. خداوند هیچ پیامبری را
برنینگیخت مگر آن که در این مسجد نماز گزارد. هر کس در این مسجد بماند،
مانند آن است که در خیمه رسول خدا اقامت کرده است. هیچ مرد و زن مؤمنی نیست
مگر آن که دلش به سوی آن مسجد پر میکشد. روز و شبی نیست مگر آن که
فرشتگان به این مسجد پناه میبرند و در آن به عبادت خداوند میپردازند.
(15)
ناگفته نماند، هم اکنون در سه گوشه این مسجد سه مقام، با اعمال ویژه، واقع
شده است. که این مقامها به حضرت ابراهیم و ادریس و خضر منسوبند.
پینوشتها:
1) بشارة الاسلام
2) اثبات الهداة، ج 3، ص 415
3) غیبه، شیخ توسی، ص 165
4) بحارالانوار، ج 52، ص 155
5) همان، ص 153
6) همان، ص 158
7) تفسیر عیاشی ج 2، ص 56
8) با خورشید سامرا، ص 82
9) برای آگاهی بیشتر به کتاب جزیره خضرا، افسانه یا واقعیت مراجعه شود.
10) همان، ص 154
11) کافی، ج 1، ص 337
12) بحارالانوار، ج 52، ص 152
13) این مسجد در چند کیلومتری شهر کوفه قرار دارد.
14) بحارالانوار، ج 52، ص 317
15) همان